Přeskočit na hlavní obsah

Knižní koutek 2019: Fantasy

Zajímavých fantasy románů není nikdy dost. V roce 2019 jsem se dostala k deseti příběhům, které ne/stojí za přečtení. Tentokrát hodně prostoru mají čeští autoři, díky čemuž se nejeden román odehrává v našich luzích a hájích. Doufám, že vás některá ze zmíněných knih zaujme. :)

Z kouře a kamene
(Alžběta Bílková)

Bětku znám už delší dobu, ještě z jejích blogových dnů, takže jsem si její knižní prvotinu nemohla nechat ujít. Líbí se mi na ní, že autorka vytváří svébytný svět a poutavé postavy, takže kniha ani na okamžik nenudí. Navíc hlavní hrdinka Carys je překvapivě sympatická a na rozdíl od mnoha protagonistek fantasy pro mladé čtenáře nepůsobí jako ufňukaná princeznička, a to se s ní život zrovna dvakrát nemazlí. Za mě rozhodně ano, takto to má být, a jestli chcete přečíst neobvyklou českou fantasy, knihu mohu doporučit. :)

Poslední tango v Havaně (František Kotleta)
série: třetí díl série Tomáš Kosek

Je-libo značně akce, napětí, krve (a jiných tělesných tekutin) a erotiky? František Kotleta toto všechno servíruje v nemalém množství. Jde již o třetí díl jeho série Tomáš Kosek a musím říct, že jednička a trojka jsou obdobně vydařené, zatímco dvojka mi sedla o něco méně. Celá série každopádně za přečtení stojí, zejména pokud vás podobný styl psaní baví anebo je Kotleta vaším oblíbencem, pak nemá cenu váhat. Kniha sice v paměti do detailů neutkví, ale během čtení pobaví na jedničku.

Hry na bolest (Petra Neomillnerová)

Petra Neomillnerová je dle mého názoru jednou z nejlepších českých spisovatelek (drsné) fantasy a velice mě mrzí, že jí toho v posledních letech mnoho nevyšlo. Každopádně se s tím ve své tvorbě nepáře a otevřeně popisuje násilí, bolest, smrt, sex i další věci. Její povídková sbírka, která se často točí kolem erotiky, mi přece jenom nesedla tolik jako autorčina románová tvorba, ale už kvůli propracovaným hrdinkám by byla škoda Hry na bolest přehlédnout. Jen se připravte na to, že to ne vždycky je příjemné čtení, o uhlazenosti už vůbec nemluvě.

Dům fúrií (Madeleine Roux)
série: první díl série Dům fúrií

Není nad to se během dlouhých večerů ponořit do čtení příběhu o jednom strašidelném domě, jehož obyvatelé jsou poněkud zvláštní… a možná rádi vraždí. Přesně to se dozvídá hlavní hrdinka Louisa v románu Dům fúrií, který si bere to nejlepší z tradice gotických románů a vytváří hustou atmosféru časů dávno zašlých, kdy propojení člověka s přírodou a magií bylo mnohem silnější. Kniha dokáže nejednou překvapit nenadálým zvratem, tak jí dejte šanci.

Krev pro rusalku (Kristýna Sněgonová)

Příběh o rusalce od Kristýny Sněgonové mě nesmírně zaujal, už když jsem si jej přečetla v časopise Pevnost (pro který píšu) a tak jsem doufala, že z tohoto světa časem vyjde delší příběh. A dočkala jsem se! Příběh má originální myšlenku a zajímavé hrdiny, byť ne nutně sympatické. Řeší se v něm i kriminální případ, ale osobně mě právě nejvíce bavilo vykreslení špinavého světa, v němž žijí rusalky, které však mají do křehkých, pohádkových bytostí daleko a vlastně dokážou být pořádně kruté... stejně jako lidé samotní. Tímto románem mě Kristýna Sněgonová namlsala na její další tvorbu a určitě bych jej doporučila všem milovníkům fantasy. Mně osobně se kniha líbila o to víc, protože se odehrává v mém rodném Brně, do něhož přece jenom tolik fantasy románů zasazených není (což je škoda!).

Střípky času (Petra Slováková)
série: první díl série Střípky času

Cestování v čase mě zajímá, o to víc mě mrzí, že mi tato kniha příliš nesedla. Myšlenku má dobrou a líbilo se mi zasazení do českých končin, konkrétně do Ostravy, ale kniha samotná mi přišla příliš roztahaná, dialogy mezi hrdiny leckdy nedůvěryhodné a k srdci mi žádná z postav nepřirostla. Do dalšího dílu jsem se zkoušela začíst, ale po několika desítkách stran jsem to vzdala s tím, že tato série holt podle všeho nebude nic pro mě. Hodnocení má nicméně na knižních databázích dobrá, takže není vyloučené, že vás zaujme víc než mě. :)

Řeky Londýna (Ben Aaronovitch)
série: první díl série Řeky Londýna

Když se spojí dohromady (můj milovaný) Londýn, magie, humor a vyšetřování vraždy, je o zábavu vystaráno. Ben Aaronovitch vytváří jeden z nejrealističtěji působících Londýnů, jaký jsem za poslední roky ve fantasy literatuře našla, a pronikat společně s hlavním hrdinou, mladým policistou Peterem, do tajů kouzel, duchů a dalších nadpřirozených tvorů má své kouzlo. I samotný krimi případ, který Peter a jeho nový nadřízený, Nightingale (poslední čaroděj v Anglii a ještě zajímavější než Peter sám), vyšetřuje, má své kouzlo (v tomto případě doslova :). Jde o výborný start série, který dokáže nalákat na další díly, takže já je mám v současnosti přelouskané už všechny a těším se na pokračování.

Má Lady Jane (Cynthia Hand, Brodi Ashton, Jodi Meadows)

Fantasy mám ráda, baví mě období vlády rodu Tudorovců, ale doposud jsem nenašla knihu, která by tyto dvě věci spojovala. Má Lady Jane to napravila a nejen díky tomu jde o pozoruhodné dílo, které si zaslouží přečtení. Kniha sice vychází ze skutečných událostí, ale upravuje si je k obrazu svému, díky čemuž dokáže nejednou překvapit i v případě, že víte, co se stalo se skutečnou Jane Greyovou, takzvanou devítidenní královnou, a králem Edwardem VI. Má Lady Jane nabízí svéráznou interpretaci dějin a srší humorem, takže jsem se u ní skvěle odreagovala tak, jak se to u knih málokdy podaří. Jestli si chcete přečíst historickou komediální fantasy, tento román je skvělá varianta! Ačkoliv na něm spolupracovalo několik autorek, styl psaní nepůsobí rozháraně, což je další plus.

Řbitov zviřátek (Stephen King)

A cenu za nejděsivější román získává... Ze Řbitova zviřátek mi nebylo v průběhu čtení ani po jeho skončení psychicky nejlépe, což dokládá sílu příběhu, který neúprosně hovoří o ztrátě a smrti. Čím méně toho o ději budete dopředu vědět, tím víc si román vychutnáte. Považuji ho za jedno z nejlepších děl, která Stephen King kdy napsal, a vzhledem k celkové kvalitě jeho tvorby to o něčem vypovídá. Proto jsem taky knize udělila hodnocení nejvyšší, pět hvězdiček z pěti. Výborné a velmi, velmi mrazivé.

Převorství u pomerančovníku (Samantha Shannon)

Série Kostičas od Samanthy Shannon mě bavila, ale Převorství u pomerančovníku mě uchvátilo! Mnohovrstevnatý příběh nabízí vzájemně se proplétající osudy více postav, z nichž každá čelí mnoha překážkám... a ne vždycky vyhrají. Hrdinové působí jako lidé z masa a kostí, díky čemuž bylo snadné jim držet palce a zajímat se o jejich osudy. Mými favoritkami se stala dvojice Sabran a Ead, leč všechny příběhové linky mají něco do sebe. Totéž platí o barvitém světě, který autorka vykresluje tak, že bych se do něj hned podívala. Ačkoliv má kniha přes 800 stran, ani na okamžik nenudí, strhne a až do konce vás nepustí. Přečetla jsem ji v angličtině ještě před českým vydáním, tak moc jsem se na ni těšila a mohu ji doporučit všem čtenářům. Takhle má vypadat pořádná fantasy z vlastního světa! Zcela nezaujatá poznámka na závěr - obálka je nádherná. :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)