Přeskočit na hlavní obsah

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Světlo a stíny
(Leigh Bardugo)
série: první díl série Griša

Většina lidí napřed přečte knihu a teprve poté se podívá na filmovou či seriálovou adaptaci. Já jsem napřed zhlédla první sérii seriálu na Netflixu a až následně jsem přelouskala první díl Světlo a stíny... který mě osobně bavil, byť opět nejsem cílová věková skupina. Hlavní hrdinka sice chvílemi otravuje, ale pořád je sympatičtější než řada jiných hlavních postav v young-adult románech. Jinak knize nemám moc co vytknout. Je čtivá, napínavá a vytváří svět připomínající carské Rusko, který má nicméně unikátní magický systém. Postavy rovněž zaujmou, zejména jsem si oblíbila hlavního záporáka a dokonce jsem mu možná fandila víc než kladným hrdinům. :) Na přečtení druhého dílu čekám, až zhlédnu druhou řadu seriálu, abych je mohla porovnat, ale těším se na něj a určitě ve čtení série budu pokračovat. První díl mohu doporučit všem milovníkům fantasy!

Před bouří (Zuzana Hartmanová)
série: první díl série Krysy apokalypsy

Knihu jsem četla během natáčení a trvalo mi poměrně dlouho ji dočíst, protože mě příběh nechytl a měla jsem problémy se do něj začíst. Zčásti je to zapříčiněné velkým množstvím postav, které se mi pletly a skutečností, že jde o úvod do většího světa, jehož zákonitosti čtenář nepochopí ihned. Autorka nicméně psát umí, a jakmile se zorientujete, z knihy se vyklube příběh, který dokáže zaujmout a především poslouží jako začátek série, která má ještě větší potenciál, než první díl zvládl naplnit.

Herní tester (Michael Atamanov)
série: první díl série Temný bylinkář

Herní tester je hůř zařaditelný, protože obsahuje oboje sci-fi (RPG hra, v níž se hlavní hrdina ocitne) i fantasy prvky. Ty druhé ale vítězí, tak knihu ponechám v přehledu fantasy literatury. :) Jestli rádi čtete a zároveň hrajete počítačové hry, román mohu doporučit k přečtení, protože zdařile obě tyto věci kombinuje. Jak název napovídá, hlavní hrdina tře bídu s nouzí a tak když se mu naskytne příležitost pracovat jako herní tester rozvíjeného fantasy titulu, skočí po této možnosti všemi deseti. Ve světě hry pak na něj jakožto upířího goblina bylinkáře čeká nejedno (ne)milé překvapení. Kniha mě velice bavila a mohu ji směle doporučit dál! Fantasy svět je barvitý, děj plný napětí a hlavní hrdina je sympaťák, s nímž je snadné se ztotožnit. Tohle se prostě povedlo.

Poslední bůh (Lucie Lukačovičová)

Poslední bůh v sobě kombinuje prvky fantasy a historického románu. Doporučila bych ho všem zájemcům o indickou kulturu a místní božstva, protože ta v ději hrají významnou roli a příběh díky tomu působí příjemně exoticky. Chvíli mi trvalo, než jsem si zvykla na autorčin styl psaní, ale jakmile se tak stalo, Poslední bůh mě začal bavit a zajímalo mě, co se s hrdiny děje. A troška exotiky neuškodí, zejména když se člověk zrovna nechystá vyrazit někam na dovolenou. :) Knihu mohu doporučit, jde zase o něco trošku jiného, co se u českých autorů tak často nevidí.

Úkol přežít (Vasilij Mahaněnko)
série: první díl série Cesta šamana

Další literární RPG a opět čtivý kousek, který jsem si užila a myslím, že by mohl bavit i vás. Oproti sérii Temný bylinkář tentokrát hlavní hrdina nemá v hraní na vybranou, protože ho odsoudili do vězení a jeho trest probíhá právě touto formou. Co zato obě série spojuje, je napínavý a zábavný děj i osobitý hlavní hrdina, kterému je snadné držet palce. Navíc musím obdivovat imaginaci autora, který svému hrdinovi hází do cesty jednu překážku za druhou a nechává ho, aby se s nimi popasoval. Na další díly se těším, a pokud si uchovají stejně vysokou kvalitu, bude to stát za to!

Zmizení Sáry Lindertové (Kateřina Šardická)

Autorka zabrouzdala do židovské mytologie, což se v české literatuře zase tak často neobjevuje. Na knize je sympatické, že se pohybuje na rozhraní psychologického thrilleru a fantasy hororu, protože delší dobu není jasné, jestli se hrdinům opravdu dějí nadpřirozené věci anebo si s nimi pouze pohrává jejich vlastní mysl. Bonusové body získává kniha pro všechny, kdo žijí v Praze, protože na pražské metro se po jejím přečtení už nebudete dívat stejnýma očima. :) Hlavní hrdinové působí živě a zajímalo mě, co se s nimi stane, takže jsem otáčela jednu stránku za druhou, dokud jsem knihu nedočetla. Zmizení Sáry Lindertové mě zaujalo a mohu doporučit!

Devět dní (Zuzana Strachotová)
série: první díl série Devět dní

První díl dvoudílné série o světě rozděleném do dvou frakcí, v podstatě rebelů a náboženské sekty. Když se střetnou dva mladí lidé z obou stran a jsou nuceni spolupracovat, není těžké uhádnout, že mezi nimi vznikne láska anebo něco velmi podobného. Navzdory romantické dějové lince je Devět dní realističtější než řada jiných fantasy románů, protože ukazuje, jakých zvěrstev jsou lidé schopní, hrdiny nešetří a navíc se ústřední dvojice do sebe nezamiluje přes noc. Tempo by mohlo být svižnější, ale jako celek Devět dní funguje a naláká na pokračování.

V krvi zakalená (Nathan Long)
série: druhý díl série Warhammer - Upírka Ulrika Magdovna

Druhý díl příběhu o upírce Ulrice, která se vydává na nebezpečnou cestu, není tak napínavý a záživný jako první, ale stále jde o kvalitní čtivo, které na jedno přečtení nezklame. Chybělo mi bližší propojení s ostatními postavami, které bylo doménou předchozího dílu. Kniha odsýpá, ale není jedním z děl, které by se nezvratitelně zapsaly do paměti. Další díly, pokud vyjdou česky, si každopádně přečtu, protože Ulrika je zajímavá postava, která stojí na pomezí mezi hrdinkou a záporákem. Dobrá zpráva je, že ačkoliv se série odehrává ve světě Warhammeru, příběh je srozumitelný i pro ty, kteří Warhammer v životě nehráli (jako já).

Meč a ptáček (Amy Harmon)
série: první díl série Ptáček a meč

Knihu jsem vyzkoušela na doporučení knihovnice, ale příliš mi nesedla. Je pravděpodobně určená pro mladší čtenáře. Ačkoliv má zajímavou myšlenku - němá hrdinka skrývá svou magii a provdá se, aby všechny zachránila - nedokáže upoutat. Romantický příběh byl už jinde zpracován lépe a s výjimkou několika bojových scén se kniha vleče. Bohužel nemohu doporučit, už kvůli nesympatické hlavní postavě Meč a ptáček za přečtení nestojí.

Lovci monster s.r.o. (Larry Correia)
série: první díl série Lovci monster

Po předchozím zklamání jsem si chtěla vylepšit chuť a sáhla jsem po akčním fantasy Lovci monster s.r.o. Jak jde poznat z názvu, kniha si nehraje na žádné velké umění, ale nechybí jí akce, zajímavé postavy a smysl pro humor. Hlavní hrdina je chvílemi docela přitroublý, ale k příběhu to vlastně sedí a kdo má rád příběhy o tom, jak postavy s velkými zbraněmi a s nadhledem kosí monstra, myslím, že by ho tento román mohl bavit stejně jako mě. :) Další díly si určitě přečtu!

Lidožrouti z Lízátkova (Carlton Mellick III)

Carlton Mellick III je naprostý magor, a za tímto označením si stojím. :) Lidožrouti z Lízátkova jsou každopádně jednou z jeho lepších knih, která vytváří souvislý příběh od začátku až do konce. Hlavní hrdina je loser, kterému poroučí manželka a tchyně a je posedlý snahou najít a potrestat monstrum, které v dětství sežralo jeho sestru. Kniha je správně bizarní a násilnická, o nejrůznější prolité tělní tekutiny ani nechutné okamžiky v ní není nouze, no, prostě je to bizár, ale v souladu s názvem správně lahůdkový. :) Styl příběhu ani psaní nesedne každému, ale kdo se na autorovu vlnu zvládne naladit, bude si během čtení chrochtat blahem. Každopádně Lidožrouti z Lízátkova rozhodně nejsou vhodné čtení pro děti či citlivější povahy.

Gregor a město pod městem (Suzanne Collins)
série: první díl série Letopisy Podzemě

Suzanne Collins je nejznámější díky své sérii Hunger Games, která byla i zfilmovaná. Kniha Gregor a město pod městem je nicméně určená pro mladší čtenáře, ideálně děti. V důsledku toho mě příliš nebavila, byť se jí nedala upřít nápaditost ani napínavý děj. Další díly číst nebudu, ale jestliže doma máte dítě či mladšího sourozence okolo deseti let, řekla bych, zkuste mu knihu sehnat, mohla by ho bavit. :)

Devět nocí (Zuzana Strachotová)
série: druhý díl série Devět dní

První díl mě bavil více, ale je hezké, že autorka sérii zbytečně neroztahuje a uzavírá ji poměrně svižně již v druhém díle. Hrdinům jde opět nejenom o vlastní životy, ale o záchranu celého jejich světa, díky čemuž jsou sázky vysoké a čtenáře zajímá, jak to nakonec celé dopadne. Konec mě příliš nenadchl, byť je originální a chápu, co se jím autorka snažila říct. Jsem ráda, že jsem si sérii přečetla, ale znovu se k ní vracet nebudu.

Mexická gotika (Silvia Moreno-Garcia)

Jak již název knihy samotný napovídá, jde o pro české čtenáře exotičtější příběh, než na jaký jsou mnohdy zvyklí. Mexická gotika je fantasy horor, který vytváří silnou atmosféru a dokáže překvapit. Hlavní hrdinka, svobodomyslná mladá žena, přijíždí k rodině, kam se provdala její sestřenice a odhaluje tajemství jejich starého a pochmurného domu. Jestliže máte rádi horory s nápaditým rozuzlením, Mexickou gotiku mohu doporučit, jde o závan čerstvého vzduchu na českém knižním trhu. :) A navíc ta obálka je skvostná!

Oko bouře (Zuzana Hartmanová)
série: druhý díl série Krysy apokalypsy

Druhý díl série mě bavil víc než první, protože jednak už je jasné, kdo je kdo (v knize vystupuje nemalé množství postav) a také se příběh rozbíhá vpřed. Stále jsem se chvílemi v paměti musela vracet zpět a přemýšlet, co se mezi konkrétními hrdiny událo v minulosti, ale kromě menší nepřehlednosti knize není moc co vytknout. Postavy jsou správně komplikované a nejednoznačné, vykreslený svět zaujme, Oko bouře se jednoduše povedlo a já se už nyní těším, s čím Zuzka Hartmanová (s níž jsem kdysi spolupracovala v rámci webzinu Dagon) přijde příště!

Zaklínání světla (V. E. Schwab)
série: třetí díl série Temnější tvář magie

Po výborném prvním díle a nudné dvojce jsem se konečně dostala k tomu, abych přečetla finále série, které kvalitativně stojí přesně mezi oběma díly. Má své silné momenty a kladné postavy jsou sympatické, ale při délce přes 600 stran nelze přehlédnout, že by to občas šlo svižněji. Přesto je Zaklínání světla úctyhodné uzavření celé série a navíc představuje kouzelný Londýn v podobách, v jakých ho nejspíš neznáte.

Prokletí pro všechny (Martin Paytok)

Největší výhodou této knihy je, že je krátká a budete ji mít za chvíli přelouskanou. I tak jsem se musela opakovaně nutit, abych ji dočetla, protože připomíná dort pejska a kočičky, jak autor přeskakuje mezi jednotlivými postavami a časovými liniemi. Dobře, beru to zpět, tohle není dort, ale pořádný guláš. Na postavách mi nezačalo záležet a už nyní si z knihy moc nepamatuji, ačkoliv jsem ji četla relativně nedávno. Prokletí pro všechny má bohužel mnoho neduhů knižních prvotin a k přečtení ji nemohu doporučit.

Síť snů (Petra Kubašková)

Český román, který kombinuje fantasy s historií a odehrává se ve dvou časových liniích. Více mě bavila linka z přítomnosti, ale obě mají něco do sebe. Myšlenka zaujme, zato hlavní hrdinka mě příliš nebavila. V konečném soustu je Síť snů solidní průměr, který jsem si na jedno přečtení až na pár hluchých míst vychutnala, ale nemá nic, co by knihu posunulo na vyšší úroveň. Navíc mě příliš neoslovila hlavní hrdinka Monika, a to se hned román čte o něco hůř, když vás ústřední postava nebaví.

Zřídla (Kristýna Sněgonová)

Mnoho českých fantasy se odehrává v Praze, proto je natolik osvěžující nalézt nějakou, která je zasazená do mého rodného Brna a zobrazuje místa, která znám. Zřídla kromě toho mají ale silný, detektivní příběh o skupině hrdinů, kteří sice mají neobyčejné schopnosti, ale nejsou superhrdinové. Občas by to mohlo jít svižněji, ale přesto mě zajímalo, co se stane dál a zejména rozuzlení příběhu má šťávu! Kristýna Sněgonová psát umí a v tomto románu to znovu dokázala.

Vlk! (Jakub Ćwiek)
série: první díl série Grimm City

Po pochvalných recenzích jsem čekala víc. Kriminální příběh v této knize nezaujme, byť prostředí města Grimm má atmosféru, o tom žádná. Hlavní postavy mě také příliš neupoutaly, takže další díl číst nebudu. Jestli však máte rádi neobvyklá převyprávění pohádek a baví vás seriály typu Once Upon a Time, myslím, že by vás Vlk! mohl oslovit víc než mě.

Případ alchymistovy dcery (Theodora Goss)
série: první díl série Podivuhodná dobrodružství Athénina klubu

Po románu Vlk! jsem si spravila chuť tímto příběhem zasazeným do Londýna 19. století. Na knize je sympatické, že pracuje s postavami dcer známých hororových hrdinů, jako je například Doktor Jekyll, a nechybí ani legendární detektiv Sherlock Holmes! Detektivní pátrání jsem si vychutnala a bavilo mě objevování složitých povah hlavních hrdinek i jejich předchozích životů. Případ alchymistovy dcery je navíc překvapivě humorný, protože hlavní hrdinky se vzájemně špičkují a občas samy komentují dění na scéně, což je v knize nicméně logicky vysvětleno. Pro romány z Londýna tohoto období mám slabost, takže jestli jste na tom stejně, knihu mohu doporučit.

Prokletá věž (Michaela Merglová)

Prokletá věž je jedním z těch románů, u kterého mě vážně mrzelo, že nemá pokračování a stále kdesi v koutku duše doufám, že ho autorka jednou napíše. :) Je to výborná fantasy s hrdiny, kteří jsou většinou méně než hrdinští a dělají jednu chybu za druhou, ale přesto je snadné jim držet palce. O to drtivěji působí konec příběhu. Tuto knihu považuji za jednu z nejlepších, kterou jsem v roce 2021 přečetla a jestli máte fantasy žánr aspoň trochu rádi, neměla by uniknout vaší pozornosti... takže je jenom příznačné, že tento článek uzavírá. :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)