Přeskočit na hlavní obsah

Knižní dotazník 2022

Začátek nového roku je ideální k bilancování, přečtené knihy nevyjímaje. Vendea mě inspirovala svým, byť starším článkem, který jsem si následně uzpůsobila k obrazu svému. Budu ráda, pokud se také zúčastníte a díky tomuto dotazníku zhodnotíte knihy, které jste loni přečetli. :)

Nejlepší knihy v roce 2022

1. Nejlepší kniha, kterou jste četli v roce 2022 (můžete rozdělit i podle žánrů)  

Vybírat nejlepší přečtené knihy je občas stejně těžké jako volit své nejoblíbenější dítě, ale zkusím to. Z beletrie mě nejvíce zaujala kniha Nikdyuš od Jessicy Townsend. Jde o krásný příběh překypující představivostí, který mi připomněl směsici Harryho Pottera, Narnie a Alenky v říši divů, přičemž myslím, že si román vychutnají i lidé, kteří jinak fantastiku nečtou, jelikož má pohádkové rysy. A kdo z nás by (z dětství) neměl rád pohádky?

U fantasy do určité míry zůstanu i v případě literatury faktu, neboť z ní mě nejvíc zaujala autobiografie Toma Feltona S kouzelnickou hůlkou, kde Tom píše o svém dětství, dospívání během natáčení série o Harry Potterovi a krizi v dospělosti. Jestli jste ságu Harry Potter viděli, myslím, že by vás kniha mohla bavit. 

2. Kniha, na kterou jste se hodně těšili, ale nakonec se vám tolik nelíbila

Podobných knih bylo bohužel víc, ale zmíním pouze jednu, Na světelném paprsku od Genea Brewera. Podle prvního dílu Svět podle prota natočili v roce 2001 neméně výborný film, leč pokračování se svému předchůdci bohužel nevyrovná, nedaří se mu zopakovat jeho kouzlo. 

3. Kniha, která vás letos nejvíce překvapila (v dobrém smyslu)  

Většinou si vybírám na čtení knihy, o nichž dopředu tuším, že by mohly bavit, takže mě málokdy něco (ne)příjemně překvapí. Jeden kousek se přesto najde. Román Prohnaný, první díl série Kroniky železného druida, jsem v minulosti zkoušela číst a nezaujal mě. Dala jsem mu po delší době ještě jednu šanci, a ejhle, najednou mě začal bavit!

Možná to bylo proto, že jsem přešla od českého překladu k originálnímu vydání (mimochodem, ačkoliv o knihách v tomto článku píšu pod českými názvy, většinu z nich jsem četla v angličtině). Příběh jednadvacet století starého druida Attica O'Sullivana mě nakonec získal a momentálně louskám už třetí díl série. :) 

4. Nejlepší série, kterou jste objevili v roce 2022  

Jednoznačně série Nikdyuš o mladé dívce Morrigan Crow, která si o sobě myslí, že je prokletá, ale ukáže se, že pravda je ještě daleko složitější. 

5. Oblíbení autoři, které jste objevili v roce 2022  

Zmíním pouze jednu autorku - již zesnulou A.C. Crispin, která napsala více románů ze světa Star Treku o mých oblíbených postavách (Spock, Sarek). Její díla bohužel česky nevyšla. 

6. Nejlepší kniha, která se vymyká vašemu obvyklému stylu čtení nebo je žánr, jaký jste ještě nikdy nečetli  

Je jen málo žánrů, které bych nečetla. Leč některé louskám častěji než jiné. Obvykle mě nenajdete u románů pro dospívající. Nejlepší výjimku vloni představovala kniha Julie and the Phantoms: The Edge of Great, která se četla rychle. V podstatě šlo o přepis seriálu na Netflixu, ale vzhledem k tomu, že seriál předčasně zrušili po první sérii, jsem byla ráda, že se ke svým oblíbeným hrdinům můžu vrátit aspoň tímto způsobem. Mimochodem, seriál Julie and the Phantoms mohu směle doporučit! 

7. Nejvíce strhující kniha, kterou jste měli problém odložit  

Ať pořád nepíšu jen o Nikdyuš, zmíním knihu Burned, sedmý díl série o mágu Alexi Verusovi, který žije v Londýně a má dar nahlížet do budoucnosti. V tomto díle jde Alexovi i jeho nejbližším o život, takže jsem hltala jednu stránku za druhou a po dočtení knihu na Goodreads ohodnotila vzácnými pěti hvězdičkami (z pěti :). 

8. Oblíbená obálka knihy, kterou jste letos četli 

Obálky příliš neřeším, nejdůležitější je pro mě příběh. To neznamená, že se ráda nepokochám krásnou obálkou. Pár se jich loni našlo. Nakonec vítězí knihovnický kocourek Dewey, o jehož dlouhém (19 let!) a bohatém životě krásně psala jeho majitelka Vicki Myron. Chápu, že ne každý má kočky rád, ale je těžké si nevšimnout, že Dewey byl nádherný. :)

9. Postava, která se vám nejvíce vryla do paměti 

"Zlý" čaroděj Drak z knihy Ve stínu Hvozdu od Naomi Novik. Román čerpá ze slovanského folklóru, čímž se odlišuje od řady jiných fantasy. Dalším rozdílem je to, že jde o samostatné dílo, nikoliv začátek série. Co se Draka týče, jeho postava je názorným důkazem, že není dobré vždycky soudit lidi na základě jejich vzhledu či chování.  

10. Kniha, která na vás měla největší dopad  

Librarian Tales od Williama Ottense. Protože jsem vloni nastoupila do nové práce v knihovně, chtěla jsem vědět, jak to "dělají jiní." A kniha amerického knihovníka Williama Ottense mi nejenom poskytla náhled do fungování knihoven, ale také byla nesmírně zábavná. :) Jediné, co mě na ní mrzí, je, že nebyla ještě delší!  

11. Kniha, u které nemůžete uvěřit, že jste se čtením váhali až do letošního roku  

Zastávám názor, že knihy k člověku přicházejí v okamžiku, kdy je potřebuje. Přesto nechápu, proč jsem s přečtením třetího dílu Wicked All Night upíří série od mé oblíbené autorky Jeaniene Frost otálela celý rok. Výsledek za to jednoznačně stál! 

12. Oblíbená scéna z knihy, kterou jste letos četli  

Ihned jsem si vzpomněla na ukázku z knihy Uprooted (Ve stínu Hvozdu). Na románu mě nejvíc bavil vztah hlavních hrdinů, a tato scéna krásně ukazuje jejich počáteční problémy si porozumět:

I wasn’t going to let him put me in the fire. I wasn’t a lady like quiet girl; all my life I’d spent running in the woods, climbing trees and tearing through brambles, and panic gave me real strength. I screamed as he pulled me close to it, and then I went into a fit of struggling and clawing and squirming, so this time I really did trip him to the floor. 

I went down with him. We banged our heads on the flagstones together, and dazed lay still for a moment with our limbs entwined. The fire was leaping and crackling beside us, and as my panic faded, abruptly I noticed that in the wall beside it were small iron oven doors, and before it a spit for roasting, and above it a huge wide shelf with cooking-pots on it. It was only the kitchen. 

After a moment, he said, in almost marveling tones, “Are you deranged?” 

“I thought you were going to throw me in the oven,” I said, still dazed, and then I started to laugh. 

It wasn’t real laughter—I was half-hysterical by then, wrung out six ways and hungry, my ankles and knees bruised from being dragged down the stairs and my head aching as though I’d cracked my skull, and I just couldn’t stop. 

But he didn’t know that. All he knew was the stupid village girl he’d picked was laughing at him, the Dragon, the greatest wizard of the kingdom and her lord and master. I don’t think anyone had laughed at him in a hundred years, by then. He pushed himself up, kicking his legs free from mine, and getting to his feet stared down at me, outraged as a cat. I only laughed harder, and then he turned abruptly and left me there laughing on the floor, as though he couldn’t think what else to do with me. 

13. Oblíbený vztah z knihy, kterou jste letos četli (přátelství, láska, sourozenci, atd..) 

Agniezska a Drak z výše zmíněné ukázky. Líbilo se mi, že se jejich vztah rozvíjel organickým způsobem, nešlo o lásku na první pohled, jednoduše pouto vznikající postupně mezi dvěma lidmi, kteří spolu tráví hodně času. To se ve fantasy stále vidí jen zřídka. 

14. Oblíbená kniha od autora, od kterého jste předtím už něco četli 

Rod země a krve od Sarah J. Maas, první díl série Půlměsíční město. Jde o pořádnou bichli (české vydání má 792 stran), ale stejně jsem ji přelouskala rychle. 

15. Nejlepší kniha, kterou jste četli jen proto, že vám ji někdo doporučil 

Armada od Ernesta Clinea, na niž jsem četla pozitivní recenzi v Pevnosti. Jde o příběh, který bude bavit všechny milovníky sci-fi, mimozemšťanů, videoher a 80. let v jedné osobě. 

Jak vidíte, dotazník jsem oproti originálu výrazně zkrátila, ale pokud vás zaujme, nebojte se vyplnit i otázky, které jsem přeskočila. :) Na závěr budu ráda, když mi napíšete, jestli jste některou z mnou zmíněných knih četli či si ji plánujete přečíst. A nezapomeňte mi do komentářů přidat odkazy na vaše vlastní verze tohoto dotazníku, ráda si je přečtu. Děkuji a přeji všem návštěvníkům krásný rok 2023 a mnoho výborných knih! :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)