Přeskočit na hlavní obsah

Knižní koutek 2019-2020: Sci-fi

V tomto článku se mi za dva roky poctivého louskání sci-fi (mimo jiných žánrů) nashromáždilo hezky kulaté číslo - celkem 20 knih - a já doufám, že vás některá z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)

Ready Player One (Ernest Cline)
série: první díl série Ready Player One

Dokonce i pokud jste nevyrůstali ve sladkých osmdesátkách a tuto dobu znáte jen z filmů, seriálů a knih, Ready Player One dokáže zaujmout. Jde o poctu popkultuře minulých desetiletí a zároveň sci-fi příběh poutavě líčící budoucnost, v níž všechno není úplně v pořádku (mírně řečeno). Děj má spád a odsýpá, nabídne nejednu akční scénu i sympatické hrdiny, jimž je snadné držet palce. Filmová adaptace režiséra Stevena Spielberga z roku 2018 se rovněž povedla, byť knižní předloha jde více do hloubky a s ústředním konceptem si pohrává smělým způsobem, jaký uchvátí. 

Star Trek Into Darkness (Alan Dean Foster)

Vím, že na film Star Trek: Into Darkness (2013) spousta pravověrných trekkerů nadávala, ale já jsem si ho vychutnala a knižní adaptace mě bavila stejně jako film. Nechybí v ní humorné, akční a dojemné okamžiky. Samozřejmě, pokud jste předtím zhlédli film, dějové zvraty vás nepřekvapí, ale Alan Dean Foster je naštěstí natolik zkušený a nadaný spisovatel, aby kniha dokázala zabavit i navzdory tomu. Znovu tak dokazuje, že knižní verze dříve natočeného filmu nerovná se nutně propadák, a pokud jste fanoušky Star Treku anebo se vám film líbil, románové zpracování mohu doporučit.

Renegáti (Marissa Meyer)
série: první díl série Renegáti

Předchozí série od Marissy Meyer, Měsíční kroniky, mi tolik nesedla, ale do tohoto románu i navazujících dvou dílů jsem se začetla jedna báseň a mohu celou trilogii jedině doporučit! Zejména v případě, že stejně jako já máte rádi superhrdiny. Příběh o boji dvou znepřátelených frakcí je poutavý a kromě akce v něm nechybí ani pořádná dávka napětí, to když hlavní hrdinka Nova infiltruje stranu svých protivníků a ocitá se nejednou v nebezpečí odhalení. Na knize je sympatické i to, že pracuje s méně obvyklými zvláštními schopnostmi, než jaké obvykle vídáme v superhrdinských filmech. V neposlední chvíli musím pochválit, že ačkoliv jde o young adult, román se milostným vztahům věnuje naprosto okrajově a hlavní důraz klade právě na povedený příběh i charakterizaci postav. Renegáti (tento díl i trilogie jako taková) mě nesmírně bavili a dost možná se k nim v budoucnu vrátím a znovu si je přečtu.

Kronovy děti (Pavel Bareš)
série: druhý díl série Projekt Kronos

Pavel Bareš píše strhujícím stylem, takže navzdory nemalé tloušťce románu příběh svižně ubíhá. Hodně tomu napomáhá i střídání perspektiv více postav, z nichž zdaleka ne všichni mají čisté a milé duše. Jako výtku bych snad uvedla jen to, že román může ze začátku působit poněkud matoucím dojmem, zejména pokud čtenář v mezičase zapomněl, co se stalo v jedničce. Jako pokračování však nezklamal a rozjetý příběh ještě více - a slibně - rozvíjí. Navíc těch superhrdinských záležitostí je v české beletrii pořád tak málo, takže už za to má ode mě tato série plusové body navíc.

Zero (Marc Elsberg)

Tato kniha bude ideální pro všechny čtenáře, kteří jsou nedůvěřiví a obezřetní vůči rozmachu internetu a monitorování lidí skrze něj. Jde o nabitý psycho thriller, v němž se řeší záhada ohledně platformy shromažďující data uživatelů a manipulace s nimi. Není to příjemné čtivo, ale přiměje k zamyšlení. Knize nechybí napínavé, poutavé scény, ale občas se tempo zadrhávalo a k hrdinům jsem si nedokázala úplně najít cestu. Za přečtení nicméně román stojí, zejména pokud vás toto téma zajímá.

Skrytá rizika kvantové démonologie (Petr Heteša)

Pod komplexním a barvitým názvem se skrývá hororová sci-fi obsahující autorovy oblíbené prvky - město Baltimore, vraždy, svérázné hrdiny, kteří zločin(y) řeší, krátké kapitolky a svižně odsýpající děj. Přiznám se, že po určité době už mi Hetešova díla začínají splývat, protože jsou si v mnoha ohledech podobná. Zde jsou však navíc démoni v lidských tělech, což příběhu dodává originální prvek. Čtení je to rychlé a zábavné, takže pokud jsou akční sci-fi a fantasy vaším šálkem čaje, knihu vyzkoušejte a třeba vás zaujme.

Příběh služebnice (Margaret Atwood)
série: první díl série Příběh služebnice

Čtením této knihy jsem dohnala další rest v oblasti klasické sci-fi literatury. A stálo to za to. Margaret Atwood má velmi specifický styl psaní, ale jakmile jsem si na něj zvykla, začalo mě ještě víc zajímat, co se stane dál. Na rozdíl od seriálu, který mě vůbec nebavil, jsem neměla problém se do příběhu ponořit, za což z velké části vděčím jeho pochmurné a intenzivní atmosféře. Zaujal mě i konec, který je ponechán interpretaci čtenáře, ale ne do takové míry, aby to člověka otrávilo. Ať už vás seriál baví anebo ne, tato kniha si zaslouží vaši pozornost.

Vanguard (Jack Campbell)
série: první díl série The Genesis Fleet

Nejsem příliš velkou fanynkou military sci-fi, ale tento příběh o jednom konfliktu, který na více frontách musí vybojovat několik lidí, mě bavil. Myslím, že realisticky popisuje, jak by věci za podobných okolností opravdu mohly probíhat. Děj je napínavý, hrdinové dostatečně odlišní jeden od druhého a jde poznat, že Campbell nad knihou přemýšlel a chtěl, aby dávala smysl. Pokud je vám tedy tento žánr bližší než mně, knihu byste si neměli nechat ujít. I v opačném případě jde ale o solidní čtivo, byť necítím potřebu pustit se i do dalších dílů série.

Šeroprostor (Ann Aguirre)
série: první díl série Šeroprostor

Tuto knihu jsem získala jako přílohu k časopisu Pevnost a byla jsem na ni zvědavá. Sci-fi o ženě, která má schopnost lodě navádět mezihvězdným prostorem, zní zajímavě, ale kniha mi v konečném důsledku přišla příliš roztažená a spíše nezáživná. Zčásti ji hodnotím hůře i kvůli nesympatické hrdince, která řeší chlapy a další méně podstatné věci, když by se měla soustředit výhradně na své přežití. Kvůli titulní postavě sérii dál číst nebudu, protože mi prostě a jednoduše nesedla.

Apokalypsa Z: Začátek konce (Manuel Loureiro)
série: první díl série Apokalypsa Z

Po předchozí nepříliš vydařené knize jsem si chtěla spravit chuť jiným žánrem - hororem. A to se mi povedlo, byť jen zčásti. Autor vykresluje začátek zombie apokalypsy, a jak se s ní vyrovná člověk, který dříve pracoval jako právník a jehož jediným blízkým tvorem je jeho kocour. Díky psaní formou deníkových zápisů je kniha čtivá a Loureiro zvládá vytvořit silnou atmosféru světa čelícího pohromě, s níž se prostě neumí vyrovnat. Bohužel závěr předchozí dobrý dojem poněkud pokazí, protože jak se na scéně objeví další přeživší, kniha začne nudit. V ČR vyšly i dva další díly, já se na ně však nechystám.

SPAD (František Kotleta)
série: první díl série SPAD

První díl Kotletovy postapo série se odehrává ve starých známých českých končinách, byť značně poničených válkou. Vykreslení nového světa, který vznikl na troskách toho starého, ale z problémů ještě zdaleka není venku, mě bavilo. Trochu hůře na tom byly postavy - paradoxně mě více než hlavní hrdina zaujala jeho spolubojovnice Alice. Jako uvedení do série je to každopádně dobré, poměrně čtivé, jenom už jsem prostě Kotletou rozmlsaná a čekala jsem něco ještě lepšího, ale to je můj osobní problém.

Poločas rozpadu (František Kotleta)
série: druhý díl série SPAD

Dvojky často bývají horší než jedničky, ale druhý díl Kotletovy série, následující po výše zmíněné knize SPAD, mě osobně bavil ještě víc. Možná protože už postavy známe a kniha se tak může vrhnout do pořádné akce již od začátku. Co zůstává, je fascinujícím způsobem zničený svět a hrdinové, kteří pro ránu ani výstřel nejdou daleko (pokud jim tedy zrovna nedojde munice) i pár lahůdkových akčních scén, které mě jednoduše a prostě baví víc než pohádky o romantických schůzkách na rozkvetlé louce. :)

Rázová vlna (František Kotleta)
série: třetí díl série SPAD

Ve třetím díle série Františka Kotlety o světě po katastrofě jsou sázky ještě vyšší. Nechybí napínavé scény ani slovní přestřelky mezi postavami. Nejvíce mě však na knize zaujal nečekaný konec, který ji v mých očích povyšuje na vyšší úroveň. Ne každý autor má odvahu podobný krok učinit, ale Kotleta tímto problémem netrpí.

Řetězová reakce (František Kotleta)
série: čtvrtý díl série SPAD

Kotletovu sérii uzavírá čtvrtý díl Řetězová reakce.. a že jde o reakci pořádně výbušnou! Hrdinové tentokrát zachraňují celý svůj svět. Jde o jednu z mála Kotletových knih, kde hraje hlavní roli ženská hrdinka, a kniha mě díky tomu bavila o to víc. Alice je totiž drsná jako šmirglpapír, ale pořád je jenom člověk, nikoliv superhrdinka, díky čemuž je o to snazší jí držet palce. Kniha je čtivá, děj svižně ubíhá dopředu a kromě zajímavých postav v ní najdete i nejednu vydařenou akční scénu. Celkově bych sérii zhodnotila tak, že její kvalita postupně rostla.

Dotek vetřelce (Gini Koch)
série: první díl série Katherine

Ačkoliv mám ráda sci-fi a občas mi nevadí ani romantické příběhy, stále vyžaduji, aby knižní postavy měly aspoň špetku inteligence. Katherine "Kitty" Katt se většinu času chová jako blbka, která se nechá ovládat hormony, zatímco čelí skupině nadpozemsky krásných mimozemšťanů v černých oblecích. Jako pardon, ale i když má tato kniha pár vtipných momentů, je to celkově odpad plný předvídatelných, jednorozměrných postav a prostě nefunguje.

Naslouchač (Petra Stehlíková)
série: první díl série Naslouchač

Petra Stehlíková vytvořila vlastní svět, v němž rozhodně není všechno růžové a sluníčkové. Hlavní hrdinka Ilan je dítě, ale knihu se nemusí bát číst i dospělí. Přišlo mi, že svižnost příběhu sem tam pokulhávala a v důsledku toho jsem se občas u knihy nudila. Na druhou stranu se jí nedá upřít originalita a promyšlenost fikčního světa sklenařů a některé scény jsou opravdu napínavé. Osobně mě více než Ilan zaujala další postava, kapitán bojového seskupení Pětadvacítka, který Ilan přijme jako sklenaře, aniž by tušil, že je dívka. Ano, Ilan se vydává za chlapce, což je další zajímavý prvek, který knize dodává napětí. Ilan totiž nemůže dopustit, aby Pětadvacítka její tajemství odhalila. Navzdory pomalejšímu tempu kniha dokáže zaujmout a navnadit na přečtení dalšího dílu.

Agent hvězd (John Scalzi)

Tato kniha je natolik bizarní (v dobrém slova smyslu), že si ji jednoduše musíte přečíst. Mimozemšťané v Hollywoodu? Ano, prosím! Hlavní hrdina, filmový agent, má o zábavu vystaráno, když se jeho novým klientem stane právě mimozemšťan. Knihy z prostředí továrny na sny mám ráda a zkombinovat Hollywood se sci-fi se málokdy vidí. Hlavně jde ale o zábavný příběh, u něhož jsem se nejednou zasmála nahlas a který dokáže překvapit. Mohu doporučit, jsem ráda, že jsem na tuto knihu prakticky náhodou natrefila (jde o starší kousek). 

Výpadek systémů (Martha Wells)
série: první díl série Z deníku Robokata

Zato tato všemi vychvalovaná a ceněná série mě hluboce zklamala. Něco tak nevtipného a křečovitého jsem nečetla už dlouho a v románu jsem se chvílemi ztrácela, kdo, co a proč dělá. Jeho jedinou předností je, že je útlý, ale i tak jsem ho měla problém dočíst. Nikdy víc! Výpadek systémů pro mě představuje jedno z největších knižních zklamání roku 2020.

Válkotvůrci (František Kotleta)

Vypadá to, že František Kotleta tento článek ovládl. :) Válkotvůrci je sbírka povídek, z nichž většina je hodně krátká. Jde proto o ideální čtení na cestování například v MHD, kdy nemáte čas se začíst do dlouhého příběhu. Většina povídek je starších, což znamená, že na Kotletu ty největší trháky ještě čekaly. Žádná z povídek mě příliš neuchvátila, od autora už jsem četla lepší příběhy jinde. Na druhou stranu se mu nedají upřít zajímavé nápady, s nimiž vykresluje svět budoucnosti/alternativní přítomnosti. Myslím, že v knize si každý najde povídku, která ho zaujme, byť nejde o autorovo nejlepší dílo.

Underground (František Kotleta)
série: první díl série Underground

Koukám, že bych klidně mohla tento článek přejmenovat na Kotletovy knihy (a spol.). Ale nevadí. :) Kotleta tentokrát vytváří svět budoucí Prahy, díky čemuž bude kniha o to zajímavější pro všechny obyvatele tohoto města. Já z Prahy nejsem, ale vykreslení prostředí mě stejně zaujalo díky všem těm úžasně futuristickým detailům. Jinak příběh knihy je v podstatě kriminálka, která má své silné i slabší momenty. Tentokrát mě příliš nezaujal hlavní hrdina ani vedlejší postavy, takže paradoxně více než hlavní dějová linka mě bavilo právě prokreslení světa. Každý to však bude jistě vnímat jinak. :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)