Pokud máte rádi fantasy, doufám, že vás zaujme některá z třinácti knih, které hodnotím v tomto článku. Jde o různorodé kousky, od klasické fantasy až po romantické příběhy a nesmí chybět ani povídkové sbírky. :)
Zápalné oběti (Laurell K. Hamilton)série: sedmý díl série Anita Blakeová, lovec upírů
Zatím nejslabší díl série. Přijde mi, že čím více se autorka pouští do líčení Anitiných vztahů, tím nudnějšími se knihy stávají.
Hostina pro vrány (George R. R. Martin)
série: čtvrtý díl série Píseň ledu a ohně
Předchozí tři díly mě zaujaly více, v případě Hostiny pro vrány mi přišlo, že se autor příliš rozepisuje a děj se zase tolik neposune. Některé části mě pochopitelně bavily více, jiné méně, ale celkově kvalita oproti minulým částem lehce poklesla.
První hrob napravo (Darynda Jones)
série: první díl série Charley Davidson
Začátek detektivní fantasy série, jejíž hrdinka pracuje jako Smrtka a pomáhá mrtvým přejít na druhou stranu. Jde o vtipné a odlehčené čtení s hláškující hrdinkou, kterou je snadné si oblíbit. Jen ta (v tomto díle prozatím spíš načrtnutá) romance mi chvílemi přijde poněkud nucená, tak uvidím, jak se bude vyvíjet v budoucnu.
Osudová přitažlivost (Jaime Reed)
série: první díl série Kronika kambionů
Poměrně sympatická young adult s hrdinkou, která nejde pro uštěpačnou hlášku daleko, není žádná královna krásy a navíc pracuje v knihkupectví! (Kdo zná mou lásku ke knihám, chápe, proč jsem za to ráda.) Samozřejmě nesmí chybět povinná dějová linka v podobě záhadného přitažlivého mladíka, se kterým hlavní hrdinka naváže vztah. Naštěstí knihu na rozdíl od řady dalších romantických fantasy příběhů odlišuje skutečnost, že vysvětlení Calebových (tak se ten záhadný krasavec jmenuje) schopností je poměrně originální, a navíc jsme v prvním díle jen nakoukli pod povrch, takže autorka si podle všeho schovává dost munice i pro pokračování.
Armagedon ve slevě (Seanan McGuire)
série: první díl série InCryptid
Okouzlující urban fantasy rozvíjející propracovanou a zajímavou mytologii. Přičtěte k tomu atraktivní městské prostředí, sympatickou hrdinku, svižný příběh, a dostanete ideální fantasy oddechovku.
Děti vánice (Tereza Matoušková)
Zatím jednoznačně nejlepší díl z podmořské série! Jde vidět, že autorka je již opravdu vypsaná, svůj svět i jeho hrdiny zná do nejmenšího detailu a dokáže do příběhu vtáhnout hned na první stránce. Kniha se čte jedním dechem, hrdinové působí jako opravdoví žijící lidé z masa a kostí a flashbacky z jejich minulosti dovedně prohlubují základní dějovou linku a zároveň čtenáři pomáhají pochopit charaktery hlavních i vedlejších postav. Knihu jsem rozhodně nečetla naposled a mrzí mě na ní jen jediná věc - že jsem ji měla přelouskanou za chvíli.
Žoldnéři fantasie 1: Tango s upírem (ed. Michael Bronec)
U povídkových sborníků je normální, že některá díla vás zaujmou, jiná ne, i když zrovna Žoldnéři si udržují stabilně docela vysokou úroveň. Každopádně v tomto sborníku mě jednoznačně nejvíc oslovila povídka Sluneční kruh od Jindřicha Rohlíka, výborné dílo aneb pražští upíři zase trochu jinak.
Žoldnéři fantasie 3: Dobré zprávy ze záhrobí (ed. Michael Bronec)
Na sbornících ze soutěže Žoldnéři fantasie se mi kromě víceméně stabilní kvality líbí i ty úžasně vynalézavé podtituly, no, posuďte sami. :) Z vybraných děl tentokrát nedokážu zvolit jediné nejlepší, většina povídek se mi zamlouvala.
Žoldnéři fantasie 4: Knížata páry a ducha (ed. Michael Bronec)
Jestli se jen trochu zajímáte o českou fantastickou literární scénu, sborníky z této soutěže byste si neměli nechat ujít. Vedle Mloka a Kočase vycházejících ze soutěže Cena Karla Čapka jde asi o nejlepší cestu, jak se seznámit s vycházejícími autory a zjistit, čí tvorba vás zaujme. Snadno tak jde nalézt nový oblíbený spisovatel. Opět nedokážu zvolit jednu nejlepší povídku, i když těch, které mě tak neoslovily, tentokrát bylo přece jenom o něco víc než v případě předchozího sborníku.
Magie pro každého (Jiří Pavlovský)
série: první díl série Kladivo na čaroděje
Opětovné přečtení prvního dílu velkolepé české urban fantasy série, jejíž hlavní hrdinové mají do stoprocentních klaďasů daleko. Pavlovský nemohl sérii odstartovat lépe, jeho zahájení je svižné, akční a vtipné. Co víc si přát? Napoprvé mi román příliš nesedl, napodruhé už jsem se bavila mnohem víc.
Klenoty české fantasy (kolektiv autorů)
Výborná sbírka, které nelze nic vytknout! Vysoká úroveň vybraných povídek a navíc obálka, na kterou je radost pohledět. Kéž by takhle vypadaly všechny antologie. Jen jediný příběh mi vyloženě nesedl, jinak se mi většina líbila a některé mě nadchly - především Noční lovy od Petry Neomillnerové, Mé rty budou toužit po krvi Vilmy Kadlečkové, Eskorta Jiřího Pavlovského, Těžký život sférozpytce od Martina D. Antonína a Idol Františka Kotlety.
Selekce (Kiera Cass)
série: první díl série Selekce
Knihu jsem si vyhledala díky mé známé, která nad ní opakovaně úpěla. Zajímalo mě, jestli jde o vážně tak hrozné dílo. Nakonec to tak strašné nebylo. Jistě, příběh je kýčovitý, hlavní hrdinka by Miss Sympatie nevyhrála, ale Selekce má jednu velkou výhodu - je vážně návyková a čte se jedním dechem, takže jako oddechovka funguje.
Skleněný trůn (Sarah J. Maas)
série: první díl série Skleněný trůn
Fantasy se sympatickou hrdinkou, spoustou akce a napětím, která dokazuje, že young adult nerovná se nutně literatura pro méně náročné čtenáře. Doporučuji!
Komentáře
Okomentovat