Přeskočit na hlavní obsah

Knižní koutek 2018: Beletrie

Rozhodla jsem se v knižním koutku postupně zpracovávat jednotlivé tematické okruhy rozdělené dle let. Dneska se tak podíváme na beletrii, kterou jsem přečetla v roce 2018. Celkem v článku hodnotím šestnáct žánrově rozmanitých knih, tak snad vás některá z nich zaujme. :)

Otázka za deset (David Nicholls)

Je možné napsat napínavý příběh o televizní vědomostní soutěži? David Nicholls díky Otázce za deset dokazuje, že to jde - a se vší parádou! V knize poskytuje náhled do života britských vysokoškoláků v 80. letech, díky čemuž má román příjemně retro atmosféru. Odsýpá a nabídne nejeden humorný či emocemi prodchnutý okamžik. Hlavní hrdina Brian Jackson nedělá vždycky správná rozhodnutí, ale to ostatně žádný člověk a o to zábavnější je jeho příběh číst. Nejpoutavější částí je pochopitelně televizní soutěž samotná, ale kniha si udržuje vysokou kvalitu jako celek. Pokud byste měli zájem, v roce 2006 podle ní vznikl film Zahřívací kolo s Jamesem McAvoyem v hlavní roli.

Procitnutí (Russell Blake)
série: první díl série Jet

Procitnutí je nádherně adrenalinové čtivo od začátku do konce a povinnost pro všechny milovníky akčních bijáků. Předkládá napínavý příběh o bývalé agentce Mossadu, která před pár lety zfingovala svou vlastní smrt, ale minulost ji dohnala a nyní musí bojovat o život. Jet je ostrá jako břitva, ale pořád jenom člověk, žádná superhrdinka, díky čemuž je snadné se o ni bát a držet jí palce. Kniha postavy nešetří a nejeden z hrdinů se jejího konce nedočká. Oproti mnoha akčním filmům Procitnutí navzdory velkému množství bojových scén působí překvapivě realistickým dojmem, jako kdyby se všechno, co se v něm děje, mohlo stát i ve skutečnosti. O to silnější dojem zanechá. Škoda jen, že česky vyšly pouze dva díly této série.

Jak stvořit dívku (Caitlin Moran)

Caitlin Moran je známá především jako autorka fejetonů, ale napsala i román, který (možná) obsahuje silné autobiografické prvky. Ať už je to pravda či ne, daří se mu vykouzlit atmosféru Británie raných 90. let. V hlavní roli vystupuje Johanna, dívka, která tak úplně neví, co si počít se svým životem a nakonec se vrhne na dráhu hudební novinářky. Ačkoliv už věkově nejsem cílová kategorie, tento upřímný, humorný a čtivý román o jednom nelehkém dospívání mě prostě bavil a myslím, že by mohl zaujmout i další dospěláky. :) Podle knihy vznikl v roce 2019 film How to Build a Girl, ale doposud jsem ho neviděla, takže vám nemůžu říct, jak se moc se v porovnání s předlohou ne/povedl.

January (Gabrielle Lord)
série: první díl série Conspiracy 365

Na chvíli přejdu do vod anglicky psané literatury, která česky nevyšla. January (tedy Leden) je první díl série o mladíkovi, který se počínaje úderem nového roku stává lovnou zvěří a musí zvládnout před svými pronásledovateli utíkat po celý rok, jinak nepřežije. Kniha má zajímavou premisu, ale samotné provedení mě tolik nezaujalo a další díly jsem neměla chuť si přečíst. Největším plusem románu je, že odsýpá. Být ve věku hlavního hrdiny, možná by mě bavil víc, ale pochybuji o tom.

Famous in Love (Rebecca Serle)
série: první díl série Famous in Love

Stejnojmenný seriál mě jako oddechové guilty pleasure bavil, tak jsem si našla i knižní předlohu. Upřímně - seriál je protentokrát lepší, protože se mu podařilo vytvořit silnější konflikt v osobním i pracovním životě hlavní hrdinky Paige, která nečekaně získá roli ve filmovém blockbusteru. Kniha jenom tak odsýpá, pod povrch věci příliš nezabrouzdá, je čtivá, leč povrchní. Dobrá zpráva je, že druhý díl Truly, Madly, Famously je vydařenější než jednička. Dívky, které sní o kariéře v Hollywoodu a milostném trojúhelníku s dvěma fešáckými herci, však Famous in Love bude bavit.

Mé jméno je Nikdo (Kristen Orlando)

Do třetice všeho zlého další kniha pro dospívající čtenáře, která mě příliš nezaujala. Docela chápu, proč další díly v češtině nevyšly. Ukazuje se, že když se někdo pokouší zkombinovat špionážní žánr s young adult, jde o opravdovou výzvu. Kristen Orlando se s ní popasovat nezvládla. Kniha v nejednom případě nedává smysl anebo prostě a jednoduše nudí. Na jedno přečtení román ujde, ale z paměti vymizí hned po odložení.

Bliss (Shay Mitchell)

Některé herečky umí hrát i psát, ale Shay Mitchell, nejznámější ze seriálu Roztomilé malé lhářky, by se měla držet svého původního řemesla. Prostředí Hollywoodu, do něhož je příběh zasazen, je sice lákavé, ale příběh je asi natolik propracovaný jako sloupek v bulvárním časopise. Ani jedna z hlavních hrdinek k srdci nepřiroste. Bliss je sice na povrchu zářivé, ale uvnitř prázdné a povrchní čtení, které mohu doporučit pouze v případě, že si přejete vymýt mozek něčím nenáročným.

Famous (Blake Crouch)

Famous dokazuje, že když dva dělají totéž (zpracovávají stejné téma), není to totéž (výsledná kvalita se liší). Román Famous je oproti výše zmíněnému Bliss hlubokým ponorem do světa slávy a nezdravých ambicí, které hlavního hrdinu doženou k nehezkým činům. Bez zbytečných spoilerů prozradím, že jde o intenzivní čtivo, které zanechá silný dojem a přiměje k zamyšlení nad tím, jak byste se v podobné situaci zachovali vy. Lance, protagonista románu, je zrůda v lidské kůži, což možná každému nesedne... ale na druhou stranu, kdo kdy řekl, že knihy musejí vyprávět pouze o milých a laskavých hrdinech? Blake Crouch si to rozhodně nemyslí a vytvořil díky tomu zábavně cynický román, který mohu doporučit všem čtenářům tohoto článku.

Colorado Kid (Stephen King)

Atmosféra jednoho líného dne, zvědavost mladé novinářky, vyprávění dvou starousedlíků a jeden dávný zločin. Tak málo (anebo mnoho) Stephenu Kingovi stačilo k tomu, aby vytvořil poutavou detektivní jednohubku se závěrem, který možná některé čtenáře rozuzlí, ale mně k pojetí knihy sedl. Knihu máte díky její délce přelouskanou za hodinku či dvě a strávíte u ní příjemné chvíle. King možná proslul jako král hororu, ale poslední léta si píše vyloženě, co sám chce, a já mu za to fandím, jen tak dál. Colorado Kid možná nemá ten nejdramatičtější a nejnapínavější příběh pod sluncem, ale pokud se zvládnete naladit na specifickou atmosféru knihy, tak vás nezklame.

Víkend v Londýně (Jan Folný)

Od Jana Folného jsem v minulosti přečetla povídkovou sbírku Buzíčci, která mě bavila více než útlý román Víkend v Londýně. Plusové body kniha získává za zasazení do mého oblíbeného města a způsob, jakým si autor pohrává s jazykem na základě toho, které z postav se zrovna věnuje. Minusové body připadají za podivně nevzrušivý příběh, který v paměti dlouho neutkví. Možná kdybych byla cílová skupina - muž procházející krizí středního věku - kniha by mě zaujala více. I tak šlo o podařené, byť nikterak vyčnívající čtivo.

Těžko uvěřitelný příběh (Chris Colfer)

Výše jsem zmínila herce, kteří psát neumí. Chris Colfer, známý především jako Kurt z hudebního hitu Glee, je naštěstí pravý opak. V této knize vypráví příběh slavného herce Cashe, který se společně se skupinou fanoušků nečekaně vydá na výlet napříč USA. Postupně se ukáže, že za Cashovým rozhodnutím leží ještě něco jiného. Román dokáže překvapit příběhovými zvraty a důsledně prokresluje všechny postavy, zvládá je odlišit jednu od druhé. I po skoro pěti letech od přečtení si vybavuji jeho hořkosladký konec. Jestli budete mít příležitost, Těžko uvěřitelný příběh si najděte - navzdory názvu jde uvěřit tomu, o čem kniha vypráví.

Probuzení Simona Spiera (Becky Albertalli)

Nedá se svítit - tato kniha mě dostala. Byť filmová verze Já, Simon z roku 2018 mě bavila ještě o chlup víc. Simon v románu řeší problémy, které budou povědomé mnoha mladým i starším lidem. Jde o první lásku, konflikty s kamarády, tajemství skrývané před rodinou... Obvyklé události ozvláštňuje skutečnost, že Simon se zamiloval do jednoho spolužáka, s nímž si dopisuje, ale neví, kdo to je. Kniha se díky tomu čte jedním dechem, protože vás zajímá nejenom, kdo se skrývá pod přezdívkou "Blue", ale také jestli Simon zvládne svým rodičům prozradit pravdu o své sexuální orientaci. Jde o jeden z vydařenějších románů pro dospívající, který jsem v posledních letech přečetla, nejenom díky sympatickému hlavnímu hrdinovi, ale i čtivému stylu psaní autorky.

Královský slib (Philippa Gregory)
série: první díl série Tudorovci

Královský slib sice začíná sérii Tudorovci, ale můžete ji číst na přeskáčku, neboť zachycuje osudy různých osobností tudorovské éry. První díl se točí kolem princezny Cataliny, budoucí manželky Jindřicha VIII. lépe známé pod jménem Kateřina Aragonská. Zachycuje její mladá léta a nelehký život poté, co její první manžel umírá. Kniha je sice čtivá, byť s nevyváženým tempem, ale svou kvalitou se nevyrovná jiným částem série, které přece jenom pracují se zajímavějšími postavami a nabízejí nabitější děj. Na úvod dobré, leč to nejlepší v sérii Tudorovci na čtenáře teprve čeká.

Sexy chaotička (Lucy Vine)

Nenechte se odradit pochybným českým názvem! Hot Mess, jak se román v originále jmenuje, zachycuje život mladé ženy, která má v něm prostě a jednoduše pořádný chaos, ať už jde o vztahy či o práci. S hlavní hrdinkou se ztotožní více čtenářů podobného věku, byť nepochybuji, že příběh nejvíce sedne ženám. Já jsem se u něj bavila královsky a v nejednom případě jsem se rozesmála nahlas, takže jsem mu nakonec přiřkla hodnocení nejvyšší, pět hvězd z pěti. Trefil se mi do noty jako už dlouho žádný humoristický román, ale je mi jasné, že ne každý z něj bude tak odvařený. Každopádně jestli se chcete odreagovat a pobavit, dala bych této knize šanci.

Princezna Alžběta (Alison Weir)
série: první díl série Elizabeth I

Další výprava do éry rodu Tudorovců. Tentokrát o pár desetiletí později, neboť se příběh věnuje životu budoucí anglické královny Alžběty I. Pokud máte trochu nastudováno, víte, že Alžběta to po popravě své matky neměla vůbec jednoduché. Navzdory tomu se dokázala stát jednou z největších anglických panovnic. Kniha kouzlí silnou dobovou atmosféru a nabízí jeden příběhový zvrat za druhým, díky čemuž bude bavit od začátku až do konce. Jde o jeden z vydařenějších románů Alison Weir, který mohu doporučit všem milovníkům tohoto historického období.

Královnin šašek (Philippa Gregory)
série: pátý díl série Tudorovci

Do třetice všeho dobrého éra Tudorovců. Tentokrát v hlavní roli nevystupuje nikdo z historických postav, nýbrž fiktivní židovská dívka Hannah, která se nicméně střetne s mnoha skutečnými osobnostmi. Díky tomu, že autorka může více popustit uzdu představivosti, je román čtivější a zábavnější. O dvorské intriky, nebezpečí ani lásku v něm není nouze. Patří mezi lepší části této série, takže jeho přečtením nic neztratíte.

Komentáře

  1. Zaujaly mě knížky "Jak stvořit dívku" a "Hot Mess", protože jestli od tebe získal plný počet bodů, tak mě bude bavit taky. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář! Snad se knihy budou líbit. :) Hot Mess právě na českých knižních databázích moc dobrá hodnocení nemá, takže když jsem článek psala, přemýšlela jsem, jestli mě kniha tak bavila proto, že jsem divná, český překlad se nepovedl (román jsem četla v originále) anebo je vážně špatná, ale četla jsem ji ve chvíli, kdy jsem něco podobného potřebovala. Těžko říct. :-)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)