Přeskočit na hlavní obsah

Knižní koutek 2016: Fantasy (část 1/6)

Na fantasy se mi líbí jeho rozmanitost a představivost, s jakou předkládá nové světy i neexistující stvoření. Navíc má tolik různých podžánrů, že si z nich každý nějaký vybere. V tomto článku hodnotím šestnáct fantasy knih a doufám, že vás některá inspiruje k přečtení. :)

Píseň krve (Anthony Ryan)
série: první díl série Stín krkavce

První díl epické fantasy ságy. Žánrově nejde zrovna o můj šálek čaje, ale přesto mě kniha zaujala. Navzdory nemalému počtu stran se čte jedním dechem a hlavní hrdina Vélin Al Sorna je napsaný tak skvěle, že mu budete chtě nechtě držet palce. Nejvíc mě bavila první část, která se odehrává v době Vélinova náročného výcviku, ale ani zbytek knihy není špatný.

Křehké věci (Neil Gaiman)

O mé lásce k tvorbě Neila Gaimana jsem se tu zmiňovala již víckrát, proto vás jistě nepřekvapí, když napíšu, že mě jeho povídková sbírka Křehké věci zaujala. Kvalita povídek je kolísavá, ale těch několik klenotů, které se ve sbírce najdou, jsou nezapomenutelné. Nejvíce si mě získaly následující dva příběhy: Zvláštní dívenky (krátké črty psané jako doprovod k hudebnímu albu, které se vyznačují zvláštní poetikou) a Patnáct obrázkových karet z upírského tarotu (ze života upírů… ale ódy na krásu nesmrtelnosti nečekejte). Druhou povídkovou sbírku Kouř a zrcadla hodnotím o něco lépe, ale kvůli Gaimanově úžasné fantazii by si tuto knihu neměl nikdo nechat ujít.

Past na medvěda (Petra Neomillnerová)
série: třetí díl série Tina Salo

Třetí díl ságy o upírce Tině Salo, a jeden z těch lepších. Tentokrát se ocitáme v sousedním Polsku, kde se intrikuje jedna báseň. První díl Sladká jak krev v mých očích zůstává nepřekonaný, ale Past na medvěda je důstojné pokračování.

Poslední přání (Andrzej Sapkowski)
série: první díl série Zaklínač

V povídkách je Sapkowski génius a zaklínač Geralt je jeho nejlepším hrdinou. Na sbírce se mi především zamlouvalo, jak Sapkowski dokáže vzít zavedený pohádkový příběh a obrátit ho vzhůru nohama, tak aby to bylo vtipné a inteligentní zároveň. Nemám žádných výtek a všem doporučuji k přečtení!

Vílí kruhy (Tereza Matoušková)

Kniha je napsaná dobře, pracuje se zajímavými hrdiny a není v ní nouze o silné/humorné/napínavé scény... ale jako celek je poněkud nevyvážená a pro čtenáře, který se v Podmoří neorientuje úplně na 100 % také (minimálně ze začátku) chaotická. Každopádně jsem ráda, že jsem si ji přečetla, jen se k ní na rozdíl od Hladových přání nejspíš nebudu vracet a číst ji opakovaně.

Město ze skla (Cassandra Clare)
série: třetí díl série Nástroje smrti

Třetí díl ságy Nástroje smrti. Dle mého názoru zde měla autorka skončit, ale ne, musely vzniknout další tři pokračování. Hlavní dějové linky jsou důstojně uzavřeny, o to víc mě mrzí, kam se série vydala v následujícím díle (který jsem zkoušela číst, ale nebavil mě a nakonec jsem ho odložila). Každopádně Město ze skla je stejně jako předchozí dva díly - Město z kostí a Město z popela - napínavé a čtivé dílo.

Smrt u archanděla (Petra Neomillnerová)
série: čtvrtý díl série Tina Salo

Série o upírce Tině Salo si stále udržuje vysokou úroveň. Tento díl především rozvíjí vztahy mezi postavami a detektivní linka taktéž není špatná. Vydařené pokračování.

Příliš dlouhá swingers party (František Kotleta)
série: první díl série Tomáš Kosek

To správné čtivo pro všechny slušně vychované mládence a dívky. Sbírka povídek se stejnými hrdiny, jíž vévodí sex, humor, sex, akce… a sex. Slabší momenty se najdou, ale jako celek je tahle party víc než podařená a ubíhá vpřed jako o závod.

Bajky Barda Beedleho (J. K. Rowling)

Asi nejlepší doprovodný materiál ke světu Harryho Pottera. Pět bajk, z nichž jedna zazněla i v původní sedmidílné sáze. Bajky jsou krátké a dobře napsané, a navíc je doprovází zajímavý text z pera samotného Albuse Brumbála, který je kolikrát delší než bajka samotná! Pro milovníky potterovského univerza povinnost.

Meč osudu (Andrzej Sapkowski)
série: druhý díl série Zaklínač

O něco slabší než první povídková sbírka, ale pořád výborné fantasy s hrdiny z masa a kostí, kteří mají do dokonalých daleko. Nejvíc mě zaujaly příběhy Trochu se obětovat a titulní Meč osudu.

Vlci Sudet (Petra Neomillnerová)
série: pátý díl série Tina Salo

Spolu s prvním dílem Sladká jak krev pro mě osobně vrchol série. Vztahy mezi postavami se uvěřitelným způsobem mění, o napětí zde není nouze a mé cynické srdéčko potěšily i občasné záblesky humoru. Navíc vzhledem k místu děje Neomillnerová kouzlí atmosféru tak hustou, že by na její prokousnutí nestačily ani ostré upíří zuby.

Ukázka (str. 161):

"Je to idiot," pootevře Tina dveře auta. Pak se ohlédne. "Teda spíš byl." Její pohled zabloudí k ležícímu muži se zkrvavenou tváří. "Byl posedlý, a když někoho při životě drží posedlost, nikdy nevíš, kam nakonec dojde."

Fantastická zvířata a kde je najít (J. K. Rowling)

Vedle Bajek Barda Beedleho další doprovodný text ze světa Harryho Pottera. Tentokrát nejde o příběh, nýbrž příručku nejrůznějších magických potvor. Na jedno přečtení zajímavé, ale pokud se zrovna nechystáte psát fanfikci na Pottera a nechcete se něco dozvědět o kouzelnické fauně, asi vám kniha nic moc nedá.

Provinilé slasti (Laurell K. Hamilton)
série: první díl série Anita Blakeová, lovec upírů

Sága o Anitě Blake je základem urban fantasy, jak ji známe a milujeme (tedy aspoň někteří z nás). První díl, v němž se seznamujeme s hlavní hrdinkou, je vtipný a akční (což o některých dalších bohužel neplatí). Jako úvod do příběhu ideální.

Rozesmátá mrtvola (Laurell K. Hamilton)
série: druhý díl série Anita Blakeová, lovec upírů

Pokud se chcete dožít vysokého věku, neudělejte stejnou chybu jako Anita a nenaštvěte královnu vúdú. Stále čtivé, stále vtipné pokračování. Jen ten Jean-Claude, Anitin upíří nápadník, mě dohání k šílenství (a ne v dobrém smyslu slova).

Tanec s carevnou (Petra Neomillnerová)
série: šestý díl série Tina Salo

Namlsána výborným předchozím dílem jsem se na završení ságy těšila o to víc... a bohužel jsem narazila. Závěr mi přišel poněkud zmatečný a neurčitý. Přesto celou sérii doporučuji k přečtení, lepších českých upířin moc nenajdete, obzvlášť se silnou ženskou hrdinkou v hlavní roli.

Trigger Warning (Neil Gaiman)

Povídková sbírka, která v češtině vyšla jako Předběžné varování. Můj oblíbenec Neil Gaiman dokazuje, že stále umí. Kromě podivných pokusů o poezii kniha obsahuje řadu dobrých, několik výborných a jen málo horších povídek. Mými favority se staly následující příběhy: Případ smrti a medu (Sherlock Holmes trochu jinak) a Bezčasí (ze světa seriálu Doctor Who, v hlavní roli Jedenáctý Doktor a Amy). Z Gaimanových sbírek stále mou nejoblíbenější zůstává Kouř a zrcadla, nicméně díky jeho bohaté představivosti stojí i tato za přečtení.

Komentáře

  1. Bajky Barda Beedleho si musím konečně přečíst! Vlastně se chystám na re-reading celé HP série, jen najít dostatek času. Fantastická zvířata by mě asi tolik nebavila.

    Zaklínačské povídky mi přišly o dost slabší než románová série, ale to je asi můj osobní problém s většinou fantasy knih, že mě baví spíše propracovanost celého prostředí a vývoj postav, což v povídkách z podstaty věci nemůže být v takové míře jako v rozsáhlých románech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Re-reading Harryho Pottera je dobrý nápad, jen toho času je vždycky málo, viď? :) Budeš číst v angličtině anebo v češtině? Bajky Barda Beedleho opravdu za přečtení stojí, Fantastická zvířata jsou slabší.

      Asi záleží na názoru. Mě třeba povídky o Zaklínači hodně bavily díky tomu, jak si v nich Sapkowski pohrává s motivy z tradičních pohádek. Ale je pravda, že vývoj postav je opravdu znatelnější až v románové sérii.

      Vymazat
    2. Preferuji angličtinu, ale je mi jasné, že to bude běh na dlouhou trať. V češtině čtu podstatně rychleji (a navíc mám ten zlozvyk si slovíčka a obraty, které neznám, v cizích jazycích dohledávat).

      Vymazat
    3. Tomu rozumím, čtení v cizím jazyce může trvat déle. Na druhou stranu jde o dobrý způsob, jak si osvojit lepší znalost daného jazyka a také se ke svým oblíbeným knihám vrátit zase trochu jiným způsobem. :)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)