Přeskočit na hlavní obsah

Knižní koutek 2020-2021: Beletrie

Pokračuji ve spanilé jízdě přečtenými romány. :) Protože rok 2020 byl z hlediska beletrie slabší, rozhodla jsem se ho spojit s rokem 2021. Celkově to vyšlo na čtrnáct knih a já doufám, že vás některá z nich zaujme. :)

Já už budu hodná
(Clara Weiss)

Ačkoliv se tak tato kniha může tvářit, není v ní ani špetka fantastiky. Navzdory tomu jde o pořádné psycho, které si se čtenáři i hrdiny pohrává. Plusem pro českého čtenáře je poměrně nedaleké zasazení - kniha se odehrává v Mnichově. Nejsilnější na ní kromě vykreslení neútěšné, postupně potemňující atmosféry, jsou psychologicky komplexní, nejednoznačné ženské hrdinky. I když o hrdinství se v jejich případě zrovna mluvit nedá... Kniha svými příběhovými zvraty dokáže překvapit, proto platí, že čím méně toho o ní před přečtením víte, tím lépe. Každopádně bych ji doporučila všem čtenářům, kteří mají v oblibě romány klamoucí tělem, jejichž atmosféra vás dokáže zcela pohltit.

Nebe v kleci (Christine Leunens)

Možná si pamatujete film Králíček Jojo (2019) se Scarlett Johansson, který se natáčel i v České republice? Tak film vycházel z této knihy, ale Nebe v kleci je úplně o něčem jiném. Už proto, že nejde o komedii a kniha se věnuje z velké části dospělosti hlavních hrdinů. Trvalo mi hrozně dlouho se do ní začíst a ani potom to nebylo o moc lepší. Některé knihy zvládnou zaujmout, i když se toho v nich příliš mnoho neděje a soustředí se spíš na pocity hlavních hrdinů. Nebe v kleci ale není jednou z nich. Navíc hlavní hrdina je velmi nesympatický a v průběhu celé knihy jsem doufala, že konečně umře anebo aspoň zmizí ze scény, což o knize mnohé vypovídá - bohužel nic dobrého.

Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka (Evžen Boček)
série: čtvrtý díl série Aristokratka  

Předchozí díly měly své silné stránky, ale po jedničce trochu splývaly dohromady. Zato Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka se vrací ke kořenům a jde o báječnou jízdu plnou humoru, u které jsem se nejednou zasmála nahlas! Jak vyplývá z názvu, na zámek Kostka si políčí zločinci, ale nic nejde podle plánu. Pokud je pravda, že smích prodlužuje život, tento krátký a svižný román mi ho prodloužil o pěkných pár dnů či týdnů. Vřele doporučuji všem, kteří sérii znají a tento díl doposud nečetli, tak dobře už jsem se u čtení dlouho nepobavila.

Aristokratka u královského dvora (Evžen Boček)
série: pátý díl série Aristokratka

Namlsaná předchozím výborným dílem jsem se hned vrhla na další, v pořadí již pátý. Tentokrát se Marie vydá na královský dvůr do Nizozemska. Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka mě sice bavila daleko více, ale i tento díl má své silné okamžiky a zábavné chvíle. Navíc nabídne silnější romantickou linii, protože Marie potká u dvora pohledného mladíka. Příběh končí cliffhangerem, takže jsem zvědavá, jak se bude odvíjet v pokračování, které si ráda přečtu.

Ship It (Britta Lundin)

Kniha o autorce fanfikcí, která se setká s herci hrajícími její oblíbené postavy a nahlédne do světa seriálové tvorby? Sem s tím! Kniha v sobě spojuje více mých zálib, takže jsem se na její přečtení těšila. Bohužel má jednu zásadní vadu, a tou je hlavní hrdinka. Tak nesnesitelnou protagonistku už jsem dlouho v žádném románu neviděla. Claire je šestnáct a myslí si, že ví všechno nejlépe - do takové míry, že jiným lidem vnucuje své vlastní postoje a neustoupí, i kdyby to mělo znamenat, že jim zničí kariéru, na které dlouho pracovali. Kniha má své silné momenty a je čtivá, ale Claire mě doháněla k šílenství a je jedině dobře, že se takhle nechovají všechny fanynky a fanoušci, protože v tom případě by herci, spisovatelé a další umělci měli velmi těžké životy.

Psí poslání (W. Bruce Cameron)
série: první díl série Psí poslání

Psí poslání jsem nejprve viděla ve filmovém zpracování z roku 2017, a protože se mi líbilo, chtěla jsem si přečíst i knižní předlohu. Nebudu vás napínat - kniha je stejně skvělá jako film, možná i o něco více. Nechybí v ní celá škála emocí, od smutku, po vztek až lásku, kterou pes chová ke svému páníčkovi a páníček ke svému psovi. Příběh je napínavý a hlavní psí hrdina Bailey, který se postupně reinkarnuje, aby objevil své psí poslání a našel cestu ke svému prvnímu páníčkovi, Ethanovi, je prostě a jednoduše k zulíbání. Jestli máte aspoň trochu rádi psy a měli jste také nějakého toho psího parťáka, tento román by neměl uniknout vaší pozornosti. Krátce po něm jsem přečetla druhý díl Psí cesta, a i ten si zvládl udržet vysokou kvalitu!

Kateřina Howardová: Nevěrná královna (Alison Weir)
série: pátý díl série Šest tudorovských královen

Ačkoliv jde o pátý díl série o tudorovských královnách, můžete sérii klidně číst na přeskáčku a nebudete zmatení. Příběh Kateřiny Howardové, páté manželky Jindřicha VIII., je jedním z vydařenějších dílů série. Kateřina v něm působí jako živoucí dívka, která měla tu smůlu, že jí cestu zkřížilo několik více či méně bezohledných mužů. Ona sama není dokonalá a její chyby ji postupně dovedou až na popraviště. Kniha navzdory délce přes 400 stran svižně ubíhá a vědomí smutného konce příběhu ještě víc dodává na naléhavosti. Mohu doporučit všem milovníkům historických románů, ať už osud mladičké královny Kateřiny Howardové předtím znali anebo nikoliv.

Anna Boleynová: Králova posedlost (Alison Weir)
série: druhý díl série Šest tudorovských královen

Stejně jako její mladičká sestřenice Kateřina Howardová, i v pořadí druhá manželka Jindřicha VIII. skončila na popravišti poté, co ji Jindřich (s velkou pravděpodobností neoprávněně) nařkl z nevěry. Kniha mi nepřišla tak čtivá jako jiné díly ze stejné série, ale stále má své kouzlo jednak ve vylíčení dvorního světa plného intrik i Anniny povahy. Pochopitelně se už nikdy nedozvíme, jaká Anna Boleynová doopravdy byla, ale interpretace Alison Weir je stejně právoplatná jako jiná. Nejvíce na mě zapůsobil mrazivý konec a scéna z popravy, po níž jsem ihned začala hledat informace o tom, jak to doopravdy bylo.

Kateřina Aragonská: Pravá královna (Alison Weir)
série: první díl série Šest tudorovských královen

Opět slabší díl, byť stále zasluhující přečtení. Jako největší nevýhodu spatřuji to, že v pozdějších letech (po jejím nuceném odchodu od manžela) už život Kateřiny Aragonské nebyl tak "akční", když izolovaná žila mimo dvůr. Kniha je tak záživnější v přibližně prvních dvou třetinách. Líbí se mi, jak autorka vykreslila Kateřininu nezdolnou povahu a její přesvědčení, že zůstává pravou královnou i poté, co se poblázněný Jindřich oženil s Annou Boleynovou. To, mimochodem, dobře odrážejí i původní názvy této série. Tedy u Anny Boleynové Králova posedlost a u Kateřiny Aragonské Pravá královna. :)

Jana Seymourová: Laskavá královna (Alison Weir)
série: třetí díl série Šest tudorovských královen

O třetí manželce Jindřicha VIII. se toho zase tolik neví, díky čemuž autorka mohla více popustit uzdu představivosti než v dílech o Anně Boleynové a Kateřině Aragonské. Díky tomu mě Jana Seymourová bavila víc než jiné romány ze série, byť Jana samotná nikdy nebyla mou oblíbenou manželkou Jindřicha VIII. Kniha je každopádně čtivá, vzácně od začátku až do konce, a je zajímavé sledovat, jak se Jana snaží skloubit svou morálku s ambicemi rodiny i láskou krále, který ji sice miluje, ale zároveň jasně očekává, že mu porodí mužského potomka. Platí to, co jsem již napsala výše - jestli vás toto historické období zajímá anebo rádi čtete příběhy významných žen, knihu mohu směle doporučit.

Anna Klevská: Královna s tajemstvím (Alison Weir)
série: čtvrtý díl série Šest tudorovských královen

Annu Klevskou mnoho (amatérských) historiků i nadšenců do tudorovské éry považuje za vůbec nejšťastnější manželku Jindřicha VIII. Jindřich se s ní sice rozvedl už po šesti měsících manželství, ale poskytl jí jako odškodné nemalé bohatství a i nadále se těšila u dvora významnému postavení královy "sestry". Tento díl mě opět nesmírně bavil a Annina osobnost - inteligence, laskavost i skrytá vášeň - má čtenáři mnohé co nabídnout. O jejím raném životě se toho příliš mnoho neví, takže si Weir mohla vymýšlet, a dějovou linku Annina mládí i života po rozvodu s Jindřichem propojila způsobem, který románu oproti ostatním ze stejné série dodává na ještě větší působivosti.

Kočka, která uměla číst pozpátku
(Lilian Jackson Braun)
série: první díl série Kočičí krimi / Jim Qwilleran

Konečně si dáme pauzu od tudorovských královen a vrátíme se do přítomnosti... skoro. :) Na knize mě zaujal její název i to, že jednu z hlavních rolí hraje chytrý kocour, který hlavnímu hrdinovi, novináři Jimovi, pomůže rozlousknout záhadu vraždy. Kniha je příjemná oddechovka, ale s jejím stylem jsem trochu bojovala, působí silně starosvětsky a ne vždy v dobrém slova smyslu. Když ji porovnám například s detektivkami Agathy Christie, které také hojně pracují se starším jazykem, Kočka, která uměla číst pozpátku z toho vychází jako jasný poražený. Bavil mě nicméně náhled do novinářského prostředí, v němž sama pracuji (byť v jiném okruhu) a do uměleckého světa, neboť mnoho postav se pohybuje ve světě obrazů a galerií. Jestliže máte v oblibě detektivky, doporučuji aspoň první díl vyzkoušet, třeba vás zaujme více než mě. Já se každopádně další díly číst nechystám.

Se špetkou skořice (Elizabeth Acevedo)

Hlavní hrdinka Emoni je sice teprve středoškolačka, ale už se stará o malou dcerku a zároveň se snaží nalézt svou životní dráhu, rozhodnout se, jak se bude její život do budoucna odvíjet. A protože Emoni ráda a dobře vaří, je skoro jasné, jakým směrem se nakonec vydá... ale nebude to mít jednoduché. Kniha mě navzdory prvotním očekáváním zaujala a vřele ji mohu doporučit dál! Hlavní hrdinka Emoni je sympatická a inteligentní, byť zároveň má pochyby o tom, co dělá, asi jako každý člověk. Je sympatické natrefit na knihu, která mladou matku nevykresluje jako nezodpovědnou hlupačku. Se špetkou skořice je chvílemi vtipné čtení, chvílemi dojemné a jindy přiměje k zamyšlení, ale ve všech případech svižně ubíhá vpřed. Jednoduše nemám, co bych vytkla, a kdybych měla vybrat jedno příjemné překvapení roku 2021, byla by to právě tato kniha! Jen se připravte na to, že během jejího čtení vás v nejednom případě bude honit mlsná. :)

Agentka (Hana Whitton)

Kniha se odehrává v malebné anglické vesnici a točí se kolem literární agentky, která se zcela odevzdala své práci... aspoň dokud jí cestu nezkříží sympatický muž (pracující ve stejném oboru) a nepřiměje ji zvážit svůj dosavadní život. Neděste se, není to červená knihovna, nýbrž poměrně chytré a zábavné čtivo, které má sice své mouchy, například některé nedořešené dějové linky, ale jako celek zaujme. Navíc musím plusové body přičíst právě za to prostředí nakladatelství a literatury, o němž mě osobně velmi bavilo číst. :) Pokud jste ulítlí stejným směrem jako já, knihu doporučuji vyzkoušet! Není to nejlepší příběh, který jsem předloni vyzkoušela, ale na jedno přečtení nezklame.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Knižní koutek 2021: Fantasy (část 2/2)

Druhá polovina roku 2021 byla bohatá na rozmanité fantasy romány. Celkem jsem jich přelouskala 22 a doufám, že vás některý z nich zaujme, protože za to stojí! :)

Plány na rok 2024

Tento článek přichází lehce se zpožděním vzhledem k tomu, že dneska máme 1. února. Ale víte, co se říká - lepší později než nikdy! :) A protože sdílený cíl se snáz dodržuje, napíšu sem, čeho bych chtěla letos dosáhnout.

Knižní koutek 2022: Fantasy

I v loňském roce se ke mně dostalo mnoho fantasy románů, o jejichž hodnocení se chci s vámi podělit. Celkem je jich devatenáct, a já doufám, že vás některý z nich zaujme a inspiruje k přečtení. :)